تحلیلگران تخمین می زنند که انویدیا در حال حاضر دومین مشتری بزرگ TSMC است که 11 درصد از درآمد را در سال 2023 به خود اختصاص داده است.

Nvidia در سال ۲۰۲۳ به ۷.۷۳ میلیارد دلار برایTSMC خدمات خود پرداخت کرد

گرچه TSMC جزئیات کسب و کار خود را با مشتریان خود فاش نمی کند، اما اگر مشتری بیش از ۱۰ درصد از درآمد خود را مطابق با قوانین ایالات متحده تشکیل می دهد، باید افشا کند. بر اساس برآوردهای Dan Nystedt ، تحلیلگر مالی متخصص در شرکت های نیمه هادی، همانطور که مشخص است، انویدیا ۱۱ درصد از درآمد TSMC در سال ۲۰۲۳ را به خود اختصاص داده است.

سال گذشته، اپل – که پرونده SEC TSMC آن را “مشتری A” می نامد – ۲۵٪ از درآمد TSMC را به خود اختصاص داد و ۱۷.۵۲ میلیارد دلار به TSMC پرداخت کرد. در همین حال، Nvidia – که Nystedt معتقد است در پرونده به عنوان مشتری B تعیین شده است – ۷.۷۳ میلیارد دلار به TSMC پرداخت کرد و ۱۱٪ از درآمد خالص TSMC در سال ۲۰۲۳ را به خود اختصاص داد.

Nysted در یک پست X نوشت: “۱۰ مشتری برتر TSMC 91٪ از درآمد خالص را در سال گذشته به خود اختصاص دادند، در حالی که این رقم در سال ۲۰۲۲ ۸۲٪ بود . ” این شرکت ها عبارتند از MediaTek، AMD، Qualcomm، Broadcom، Sony و Marvell. بوده است

و احتمالاً با توجه به حجم آن، برای سال‌ها مشتری شماره ۱ این ریخته‌گری باقی خواهد ماند. اما هیچ مشتری دیگری برای مدتی طولانی بیش از ۱۰ درصد از درآمد خالص TSMC را به خود اختصاص نداده است. اگرچه شرکت‌هایی مانند AMD، MediaTek و Qualcomm در سال‌های اخیر سفارش‌های خود را به TSMC افزایش داده‌اند، دیوانگی هوش مصنوعی تقاضا برای پردازنده‌های H100 و A100 انویدیا را به سطوح بی‌سابقه‌ای رساند، به همین دلیل است که سفارشات خود را به TSMC، بزرگترین سازنده قرارداد در جهان افزایش داد. از چیپس در واقع، در طول شور و شوق ماینینگ کریپتو از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲، انویدیا برای ظرفیت تولید به TSMC پیش پرداخت پرداخت کرد .

لازم به ذکر است که پردازنده های پیچیده هوش مصنوعی مانند A100 و H100 انویدیا توسط TSMC ساخته شده و توسط این شرکت با استفاده از فناوری بسته بندی CoWoS بسته بندی می شوند. بنابراین، انویدیا هم برای سیلیکون و هم برای خدمات بسته بندی پیشرفته به TSMC پرداخت می کند.

با افزایش تقاضا برای پردازنده های هوش مصنوعی، سهم انویدیا در درآمد TSMC احتمالا در سال ۲۰۲۴ افزایش خواهد یافت. این شرکت قبلاً ظرفیت سیلیکون و CoWoS را رزرو کرده است تا از عرضه ثابت پردازنده های ممتاز خود برای هوش مصنوعی اطمینان حاصل کند.

آیا سهم AMD در درآمد خالص TSMC امسال از ۱۰ درصد عبور خواهد کرد

باید دید که آیا سهم AMD در درآمد خالص TSMC امسال از ۱۰ درصد عبور خواهد کرد یا خیر. این شرکت تعداد زیادی پردازنده EPYC مبتنی بر مرکز داده را می فروشد و گفته می شود محصولات سری Instinct MI300 برای هوش مصنوعی و HPC نیز تقاضای بالایی دارند، بنابراین سهم AMD در درآمد TSMC ممکن است افزایش یابد.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *