SQ3R به چه معناست؟

آموزشی , اخبار , ایران

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ 492 بازدید

SQ3R به چه معناست؟

SQ3R مخفف Survey، Question، Read، Read، Reading و Review است که پنج مرحله پیشنهاد شده توسط رابینسون در هنگام خواندن یک متن خاص است. از طریق این توالی، انتظار می رود خوانندگان درک خود را از متن با درگیر شدن در فرایند خواندن، هر دو قبل، در طول و بعد، عمدا افزایش دهند.

  • نظرسنجی (S): در ابتدا، خوانندگان با بررسی متن اختصاص داده شده به منظور به دست اوردن درک اولیه از ان با توجه به واضح ترین عناصر ان، مانند عناوین، متن جسورانه یا نمودارهای موجود، شروع می کنند. این اولین skim فراهم می کند خوانندگان یک چارچوب برای انچه که در متن ارائه خواهد شد.
  • سوال (Q)، همچنین پرس و جو نامیده می شود: از این پیش نمایش اولیه، خوانندگان در حال شروع به ایجاد سوالات در مورد محتوای متن هستند. به عنوان مثال، انها می توانند عناوین را به سوالات تبدیل کنند، یا می توانند سوالات کلی تری مانند “این متن در مورد چیست؟” یا “چگونه محتوای این متن می تواند برای من مفید باشد؟” ایجاد کنند.
  • خواندن (R۱): همانطور که خوانندگان در خواندن متن خود شرکت می کنند، انها این کار را به طور فعال انجام می دهند، به عنوان یک پس زمینه کار انجام شده در دو مرحله قبلی. بنابراین، سوالاتی که در طول پیش نمایش متن ایجاد شده است، به خوانندگان کمک می کند تا تمرکز کنند.
  • خواندن (R۲ همچنین به نام بازیابی یا یاداوری: همانطور که خوانندگان از طریق متن حرکت می کنند، پاسخ های سوالات اولیه خود را با استفاده از کلمات خود از بر می خوانند یا تمرین می کنند. این را می توان به صورت شفاهی یا کتبی انجام داد و هدف ان حمایت از فرمول بندی شخصی و مفهوم سازی محتوای متن است.
  • نقد و بررسی (R۳): پس از اتمام خواندن، خوانندگان محتوای متن را با تکرار ایده های اصلی متن، با استفاده از کلمات خود، بررسی می کنند.

یک اینفوگرافیک که مراحل روش SQ3R را کاملا جذاب نشان می دهد را می توان در زیر مشاهده کرد.

مطالب بیشتر در قیمت کالا بجنورد

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *